Blog

Najpopularniejsze auta zabytkowe w Polsce!

Na polskich drogach można spotkać coraz więcej samochodów z żółtymi tablicami rejestracyjnymi. Żółty kolor oznacza, że owe auta są traktowane jako zabytkowe. Powstaje również coraz więcej warsztatów, których pasją i zajęciem jest renowacja klasyków.

Posiadanie takiego auta daje właścicielowi nieco przywilejów, są to jednak też obowiązki. Tzw. klasyk przechodzi jednorazowy przegląd techniczny – nie ma potrzeby powtarzania go rokrocznie. Nie musi on być też dostosowany do wymogów technicznych panujących w danym kraju. Wszelkie zmiany i renowacje jednak muszą odbywać się w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków.

By samochód został wpisany do rejestru zabytków nie wystarczy by był on tylko wiekowy. Musi spełniać też inne warunki. Jakie konkretnie? Warto również przyjrzeć się jakiego typu auta zabytkowe cieszą się największą popularnością nad Wisłą.

Jakie auta mogą być uznane za zabytkowe?

By określic pojazd mianem zabytku musi on spełniać pewne wytyczne. Powinien mieć przynajmniej 30 lat i od co najmniej 15 lat nie być produkowanym. Ponadto, 75% części, w tym główne podzespoły powinno być oryginalnych.

Jest też możliwość zarejestrowania aut młodszych, tutaj kryteria się rozszerzają. Mowa przede wszystkim o niecodziennych rozwiązaniach konstrukcyjnych bądź autach wypuszczanych w limitowanych nakładach. Szansę na żółte tablice rejestracyjne mają też auta użytkowane przez znane osobistości czy związane z ważnymi wydarzeniami historycznymi.

Także pojazdy, przy których miała miejsce renowacja klasyków mogą być uznane za zabytki. W ramach procesu samochód jest oceniany przez rzeczoznawcę, który decyduje czy dane auto zasługuje na miano zabytkowego wozu.

Których aut zabytkowych jest najwięcej?

Zgodnie z danymi najwięcej samochodów zarejestrowanych jako zabytkowe w Polsce to Mercedesy. Mowa tu o klasie S i klasie E. W dalszej kolejności znajduje się Ford Mustang i Volkswagen Golf, a także BMW E30 i E36. Są to auta najczęściej z połowy lat 80. lub z przełomu lat 80. i 90.

Inną kategorią zdaje się być Fiat 126p. Popularny “Maluch” swego czasu był powszechnym widokiem w Polsce. Aktualnie jest ich coraz mniej, a coraz więcej z nich legitymuje się żółtymi tablicami rejestracyjnymi. Obecnie trudniej jest spotkać “Malucha” na drogach, łatwiej o to w prywatnych i publicznych kolekcjach samochodów – ich wartość znacznie wzrosła w ciągu ostatnich kilkunastu lat.

W Polsce wraz z zabytkowymi autami rośnie też liczba ich kolekcjonerów. Inwestycja w oldschoolowe samochody, a następnie renowacja klasyków może być dobrą lokatą funduszy.

Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie.